Děti děti, pojďte sem, dokola si sesednem.
Za ruce se uchopíme, vzájemně se pozdravíme,
popřejem si ať máme, všichni hezký den.
Školka v pohybu.docx (41.46 kB)
V této věkové kategorii se zaměřujeme především na socializaci a adaptaci dětí na nové prostředí. Chvíli potrvá, než se naučí být bez maminky s novými kamarády, paní učitelkou, uklízečkou, kuchařkou. Počítejte s tím, že mnohdy ukápne i slzička. Velmi často to nesou maminky hůř než děti. Nedávejte dětem znát, že se děje něco mimořádného. Ujistěte děti, že až si pohrají, tak se pro ně každý den vrátíte. Nestrašte děti školkou (počkej, oni tě tam srovnají….).
Do školky se chodí za odměnu, protože tam mají spoustu hraček, kamarádů, hodné paní učitelky a naučí se hodně básniček, písniček a her. Nakreslí hezké obrázky, budou jezdit na výlety a do divadel.
První týden bude tzv.“ zvykací období“. Přivedete děti jen na 2 hodiny ( do 10:00 hod.) Pokud budou děti bez obtíží zvládat přechod z domácího prostředí, budeme dobu pobytu v MŠ prodlužovat. Druhý týden mohou děti, které přechod zvládly, zkusit prodloužit pobyt až do odpoledne. Slovníkem předškoláků- půjdou “ po spa“ ( po spaní). U každého dítěte je „zvykací období“ individuálně dlouhé. Některé děti bez problémů nastoupí a po čase (když zjistí, že si nemohou celý den dělat co chtějí), se začnou pláčem domáhat změn,( někdo nerad chodí na vycházku, někdo nerad spí…..) Jiné děti přijdou s pláčem a když zjistí, že se maminka každý den vrátí a ve školce je to prima, je všechno v pořádku. Většinou tato doba trvá do konce září. Buďte trpěliví a důslední. Vyplatí se vám to do budoucna.
Tyto děti již bývají v prostředí MŠ jako ryba ve vodě. Rychle si najdou kamarády a pružně se aklimatizují a přizpůsobují nejrůznějším změnám. Slzičky jsou vidět jen mimořádně a to většinou z důvodu…“ on se mnou neka“ (nekamarádí), což velmi snadno vyřešíme.
Předškoláci mají zkrácenou dobu spontánní hry a prodlužuje se jim čas činnosti řízené. Je čas naučit se pracovat podle pokynu, dokončit práci, vyhodnotit ji a přiměřeně reagovat na případný neúspěch. Velký důraz klademe na grafomotoriku, správný úchop tužky, uvolněné zápěstí, správné sezení. Na tyto děti jsou kladeny vyšší požadavky. Měly být samostatné, vyrovnané, schopné kultivovaně vyjádřit vlastní názor. Vstup do ZŠ je pro děti zcela nová a náročná situace. Proto je dobré, aby na ni byly dobře připraveny. Děti ocení, když s nimi jednáme jako s rovnocenným partnerem a bereme zcela vážně to, co říkají. Naopak nemají rády, když s nimi jednáme jako s“ malými“. Cítí se být „velké“.
A právem…vždyť už míří do školy.
Děti ve všech třídách pracují podle ŠVP (školního vzdělávacího plánu), který vychází RVP PV( Rámcově výchovně vzdělávací plán předškolního vzdělávání), který je závazný pro tvorbu TVP (třídní výchovný plán) podle zákona č. 561/2004 Sb. Ten je rozpracován do integrovaných bloků, týdenních a denních plánů.
Děti od 4 let si přinesou označené pořadače (šanony), do kterých si budou zakládat metodické listy(tzv. úkoly) Rodiče mohou (po domluvě s učitelkou) nahlížet do pořadačů, aby zjistili, jak se dětem práce daří (ev. nedaří ) a na co je třeba se zaměřit.
Specifikem naší MŠ jsou každodenní KLC (kolektivní logopedické cvičení), které slouží jako prevence k reedukaci dyslálií.
KLC: Cvičení dechová, rytmická, artikulační, gymnastika mluvidel, grafomotorická.
Konkretizované výstupy RVP PV.docx (86.78 kB)